هشدار درباره عواقب تعرفه های پایین متخصصین بیهوشی کشور/دلسردی ۴ هزار متخصص بیهوشی

ریئس انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه کشور با انتقاد ازتعرفه های پائین متخصصین بیهوشی گفت:مسئولان ودست اندرکاران مربوطه می بایست با مشورت انجمن بیهوشی ،تعرفه های جدید متخصصین این رشته را برای سال آینده تعیین واجرایی نمایند.ضمن اینکه با ادامه این روند احتمال بروزمسائل ومشکلات جدی نیز وجود دارد.

دکتر علیرضا سلیمی، ضمن بیان این مطلب گفت: رشته بیهوشی یکی از رشته های کلیدی تخصصی بالینی در تمام دنیاست که جایگاه خاصی دارد و تقریباً در تمام بیمارستان ها یکی از چند تخصص پایه محسوب می شود .ضمن اینکه متخصصین مربوطه ،حجم بسیار زیادی از کارها را در نقاط حساس بیمارستان ها مثل اورژانس ها، اتاق های عمل، آی سی یو و بخش های مراقبت های ویژه را به عهده دارند .درعین حال یکی از پر استرس ترین و حساس ترین رشته های تخصصی در تمام دنیا شناخته می شود.

وی در باره مشکلات تعرفه ای بیهوشی نیزاظهار کرد: این رشته طی سال های گذشته به لحاظ تعرفه و دریافتی جایگاه خوبی نداشته و همین موضوع باعث بروز عوارض بسیار زیادی از جمله دلسردی متخصصین شده بود .ضمن اینکه  این صدمات به صورت غیر مستقیم متوجه بیماران هم می شد.با این حال بعد ازاجرای طرح تحول سلامت تنها بخشی از این کاستی ها که طی سالیان متمادی متوجه این گروه تخصصی بود بر طرف شد.

وی تصریح کرد: متخصصین بیهوشی یک نقطه قوت مهم دیگر هم داشتند و آن اینکه هرگز ارتباط مالی با بیماران نداشتند. پس احیاناً بحث هایی مثل زیر میزی و غیره هم برای این گروه هیچگاه مطرح نبوده و پزشکان بیهوشی همواره از قانون مدارترین و همراه ترین گروه های تخصصی با وزارت مربوطه و دولت بوده اند.

وی اظهارداشت: بعد از طرح تحول سلامت بخشی از این مظلومیت تاریخی جبران شد ولی آن هم نه به صورت کامل و هنوز هم بحث های زیادی برای ما باقی مانده و بسیاری از کد ها باید تعدیل شده و خدمات جدید نیز تعریف می شد.

دکتر سلیمی بیان کرد: بعد از طرح تحول بخشی از تعرفه ها تازه  به حد قابل قبولی نزدیک شده بود اما  متأسفانه مورد تاخت و تاز قرار گرفت و بدون هیچ گونه اقدام کارشناسی و بدون دعوت از انجمن یا بدنه کارشناسی تخصص بیهوشی شروع به کسورات قسمت های مختلف از درآمد متخصصین بیهوشی شد .ضمن اینکه این روند هیچ منطقی را دنبال نمی کرد و بارها و بارها مورد اعتراض ما قرار گرفت.
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه کشور گفت: در حال حاضروضعیت متخصصین بیهوشی به لحاظ میزان درآمد و وضعیت تعرفه ها و کد ها مورد قبول نیست و چیزی که در حال حاضر بیش از همه این موارد ما را آزار می دهد این است که شایعه قوی دال بر این وجود دارد که قراراست  تعرفه های بیهوشی به مقدار بسیار زیاد و معنی دار دوباره کاهش پیدا کند .که این روند  باعث یک نگرانی و دلسردی بسیار شدید در جامعه ۴ هزار نفری متخصصین بیهوشی در سطح کشور شده و چیزی که بیش از کاهش تعرفه، همکاران ما را در سطح کشور رنج می دهد نبودن عدالت بین رشته ای هست.

وی خاطرنشان تأکید کرد: زمانی که مشکلی برای کشور پیش بیاد و یا بودجه کم باشد ما نیزمثل همیشه همراه خواهیم بود .ولی به شرطی که این کاهش ها مربوط به همه باشد.اما  متاسفانه عدالت بین رشته ای وجود ندارد و دیگر اینکه این بحث ها همیشه به صورت شایعه انجام می شود و هیچگاه به صورت اطلاع رسانی شفاف انجام نمی شود.
وی افزود: هیچگاه برای کار کارشناسی از اعضای انجمن و یا سایر افرادی که در این زمینه صاحب نظر هستند و مربوط به بدنه این تخصص هستند درخواست نمی شود . در نتیجه بدون اطلاع رسانی، همکاری، نشست و کار کارشناسی کاری را پیش می برند که این بسیار برخورنده است و جامعه بیهوشی از این بابت بسیار نا خرسند و ناراضی است.

دکتر سلیمی عنوان کرد: کاهش تعرفه از آنجایی که یک روند غیر کارشناسانه و غیر منطقی را طی کرده می تواند عواقب خیلی بدی داشته باشد و این جای بسیار تعجب دارد که چطور می شود درباره یک صنف مهمی تصمیم گیری شود ولی افراد ذی صلاح و انجمن علمی آن تخصص اصلاً در جریان این روند حتی در حد یک اطلاع رسانی قرار نگیرند .پس بی تردید با ادامه این رونند میزان نارضایتی بسیار بالاست و امکان هرگونه اعتراضی مانند دست از کار کشیدن متخصصین بیهوشی وجود دارد. انجمن بیهوشی نیز به مقامات مربوطه در این باب هشدار می دهد و نمی تواند جلوی نارضایتی و هر گونه اقدام دیگری را بگیرد.

وی در مورد چالش های دیگر این رشته گفت:این رشته چون وابسته به تجهیزات پیشرفته است داشتن تجهیزات در بیمارستان ها در نقاط مختلف کشور از دغدغه های ماست ولی سایه سنگین کاهش تعرفه در حال حاضر سایر چالش ها را به حاشیه رانده.

وی در مورد میزان درآمد متخصصین بیهوشی بیان کرد: رنج در آمد متخصصین بیهوشی بسیار متفاوت است و بی تردید درآمد های بالا در این تخصص شامل تعداد انگشت شماری از بیمارستان ها می شود و فاکتورهایی مثل ساعت کار، شیف و سختی کار را هم باید در نظر بگیریم.
وی در پایان در مورد ارائه فیش های نجومی پزشکان گفت: بعضاً فیش های حقوقی در مورد پزشکان متخصص ارائه می شود که بعضی از این فیش ها مربوط به درآمد چند ماه یک جا هست و برخی مربوط پزشکی است که ۳۰ شبانه روز به تنهایی در مرکزی ارائه خدمت می کرده که قابل تعمیم به اغلب پزشکان نمی باشد.
0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *