دکتر علیرضا سلیمی با روزنامه جام جم : تقسیم بندی به شرط افزایش تست کرونا‌

دکتر علیرضا سلیمی با روزنامه جام جم : تقسیم بندی به شرط افزایش تست کرونا‌…

بازگشایی اصناف و اماکن عمومی براساس پروتکل‌های بهداشتی مورد نیاز در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، موضوع بسیار  حساسی است که امروزه سیاستگذاران همه کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. مهم‌ترین اصلی را که در این بازگشایی‌ها باید مورد توجه قرار داد لزوم حفظ سلامت انسان‌هاست و این اصل، قطعا نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی اولویت دارد. نکته دیگر در این زمینه که اخیرا در نامه رئیس سازمان نظام پزشکی به رئیس‌جمهور نیز مطرح شد، این است که ما نخست باید از ضروری بودن بازگشایی یک صنف یا مکان عمومی اطمینان حاصل کنیم و سپس با فراهم کردن امکان نظارت دقیق بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اصناف و اماکن بازگشایی‌شده، مجوز فعالیت آنها را صادر کنیم.

از سوی دیگر، باید توجه داشته باشیم در سرزمین پهناور ایران، قطعا وضعیت شیوع ویروس در مناطق مختلف آن متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان در زمینه تصمیم‌گیری برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی یک نسخه را برای همه مناطق کشور پیچید. از این لحاظ، صحبت رئیس‌جمهور درباره تقسیم‌بندی نقاط مختلف کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز از نظر همه‌گیری ویروس کرونا معنا پیدا می‌کند و در چنین شرایطی هرچقدر بتوانیم سطح کشور را به واحدهای جغرافیایی کوچک‌تری تقسیم کنیم، شانس ما در تدوین دستورالعمل‌های هوشمند برای کنترل بیماری بیشتر خواهد بود. البته این کنترل هوشمند زمانی معنا پیدا می‌کند که ما بر سطح همه‌گیری ویروس در هر منطقه به‌طور کامل اشراف داشته باشیم. رسیدن به چنین اشرافی نیز تنها با انجام تست‌های مکرر امکان‌پذیر خواهد بود؛ در حالی که اکنون بعد از گذشت ۶۸ روز از همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران، فقط اندکی بیشتر از ۴۲۰ هزار تست کرونا انجام شده است.

بنابراین زمانی می‌توان مشاغل پرخطر، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، مذهبی و ورزشی را در هر منطقه‌ای بازگشایی کرد که نخست درباره ضرورت بازگشایی هرکدام از این مراکز به طور جدی فکر شود و بعد از آن می‌توان با بررسی‌های علمی دقیق و مسلط شدن بر وضعیت همه‌گیری ویروس در آن منطقه، گام‌های لازم برای صدور مجوز فعالیت را به صورت تدریجی برداشت. به دست آوردن چنین تسلطی نیز تنها با گرفتن تست‌های مکرر، انجام معاینات بالینی برای همه افراد یک منطقه امکان‌پذیر خواهد بود و فقط با انجام این کارها می‌توان نقشه دقیقی از وضعیت همه‌گیری کرونا در مناطق مختلف کشور ترسیم کرد.

اما نکته اینجاست که اصولا کیت‌های تشخیصی کرونا در تمام کشورهای جهان به طور وسیع در دست نیست و خود ما نیز همچنان در کشورمان با کمبود کیت‌های کرونا مواجهه‌ایم. البته وضعیت ما در این زمینه نسبت به هفته‌های اول همه‌گیری کرونا در ایران بهبود پیدا کرده است و امروز هم قادر به تولید کیت‌های تشخیصی هستیم و هم می‌توانیم با دست بازتر آن را وارد کنیم.

در هرصورت انجام تعداد بالای تست برای ترسیم نقشه همه‌گیری ویروس کرونا در هر منطقه بسیار مهم است و برای این منظور حتی می توان از مردم عادی در سطح شهرهای مختلف تعداد زیادی تست انجام داد.

حال اگر بر مبنای تعداد زیادی تست، نقشه همه‌گیری ویروس ترسیم شد، می‌توان برای نحوه بازگشایی مشاغل در هر منطقه و کنترل هوشمند تصمیم گرفت. البته اجرای این کار به تعداد تست زیادی نیاز دارد، ولی با روش‌های محدودتر نیز می‌توان این کار را انجام داد، اما ترسیم نقشه‌های اپیدمیولوژیک نزدیک به حقیقت، ارزیابی علائم بالینی و انجام تست‌ها روی مردم هر منطقه می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری برای بازگشایی مشاغل و اماکن عمومی آن باشد.

تا زمانی هم که امکانات لازم برای این کار فراهم نشده است، این نگرانی وجود دارد که تعجیل در بازگشایی اماکن عمومی خطر اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا و شکل‌گیری پیک بعدی همه گیری این بیماری را  در کشور

 رقم بزند.

بنابراین تا وقتی ما امکان نظارت و تست‌گیری را به اندازه کافی فراهم نکنیم، امکان ترسیم نقشه اپیدمیولوژیک و تعیین مناطق زرد و سفید و قرمز نیست، البته ایده کلی این تقسیم‌بندی درست است، اما انجام این کار زیرساخت‌هایی نیاز دارد که تا فراهم نشود، نباید در بازگشایی مشاغل تعجیل کرد.

لینک خبر

0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *