پیام دبیر علمی کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد ایران

پیام دبیر علمی کنگره بین‌المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد ایران…

 

 

پیام خوش ­آمدگویی دبیر علمی کنگره

نقش دانش پزشکی هیچ گاه به اندازه سال ها و ماه های اخیر که جهان­گیری COVID-19 هیچ نقطه ای از سرزمین های قابل سکونت را مصون باقی نگذاشته بود، در زندگی ابناء بشر پررنگ و با اهمیت نبوده است. هرگز فراموش نخواهیم کرد که چگونه همگان در روزهای دلهره و تشویش، در هراس از بیماری و مرگ، علم طب و طبیبان را تنها راه نجات خود می پنداشتند؛ و در این میان کیست که بتواند نقش بی­بدیل متخصصین بیهوشی و مراقبت های ویژه را انکار کند؟! پزشکانی با کوله باری از دانش و تجربه که همواره و در این بزنگاه نیز پرچمدار صیانت از جان انسان­های بیمار بوده اند.

همه­‌گیری کووید ۱۹ با همه بدی ها و خاطرات تلخی که برجای گذاشت یک بار دیگر نشان داد، آنچه ماندنی ست بنایی ست که بر پایه علم و دانش استوار است. ویروس SARS-CoV2 با همه کوچکی خود درس های بزرگی به همه داد که پاس­داشتن علوم زیربنایی و حیاتی چون آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه یکی از آن ها ست. دانشی که بی اغراق یکی از علمی ترین گرایش های پزشکی ست و به دلیل جوانی، هر روز بیش از پیش در حال دگرگونی و پیشرفت.

همین اهمیت راهبردی و نقش بی­ بدیل متخصصین بیهوشی و مراقبت های ویژه و همین تحولات شگرف زود به زود، خود مهمترین دلیل برای آن است که ما بعنوان متولیان این دانش در سرزمین مادری، داشتن همتی دو چندان برای گام برداشتن پا به پای دانشمندان جهانی این رشته و چه بسا پا فراتر نهادن و پیشرو بودن را وظیفه سرشتی خود بدانیم و با گرد هم آمدن در چنین رخدادهای علمی فراگیری از مهمترین ابزار گسترش دانش، یعنی هم افزایی و بارش افکار پیران با تجربه و جوانان ایده ­پرداز برای به رسیدن به جایگاهی که در خور آنیم، بیش از پیش بهره گیریم.

 

دکتر رضا امین ­نژاد
دبیرعلمی پانزدهمین کنگره بین­المللی آنستزیولوژی مراقبت­های ویژه و درد
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

 

 

0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *