قبل از جراحی سیگار را کنار بگذارید.

نه به سیگار!

 

رضا امین‌نژاد
متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه

استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم

چاپ شده در روزنامه سپید مورخ ۱۳۹۵/۷/۱۰

 

اگر شما سیگار می‌کشید، تردیدی نیست که به معضلات سلامت ناشی از آن، از بیماری‌های قلبی گرفته تا آسم و سرطان ریه آگاه هستید. شاید این خوشایند شما نباشد اما چاره‌ای نیست جز اینکه گفته شود به آنچه پیش از این در مذمت سیگار می‌دانستید، عوارض جراحی را هم اضافه کنید.
سیگار کشیدن می‌تواند بر خطر مشکلات ناشی از بیهوشی بی‌افزاید. از این مشکلات می‌توان عفونت زخم، ذات‌الریه و حملات قلبی را نام برد. اگر قرار است برای شما عمل جراحی انجام شود، ممکن است متخصص بیهوشی به شما توصیه کند که پیش از جراحی سیگار کشیدن را متوقف کنید. در این مورد بهتر است فاصله زمانی توقف مصرف تا عمل جراحی یک هفته یا بیشتر باشد و پس از عمل نیز تا هر زمان که مقدور باشد، ادامه یابد. اما این را هم باید یادآوری کرد که توقف مصرف سیگار حتی یک روز قبل از جراحی نیز کمک کننده است.

اهمیت توقف مصرف سیگار پیش از جراحی
استفاده از دخانیات موجب می‌شود قلب و ریه شما آنگونه که شایسته است کار نکنند و بعید نیست که شما طی جراحی یا پس از آن به همین دلیل دچار مشکلات تنفسی و ریوی شوید. چه بسا خدای ناخواسته پس از جراحی نیازمند تهویه مکانیکی شوید که بتواند پس از جراحی به شما تنفس مصنوعی بدهد. علاوه بر این برش جراحی شما نیز به واسطه سیگار کشیدن بیش از سایرین در معرض عفونت قرار می‌گیرد، چرا که جریان خون بدن کاهش یافته و فرآیند ترمیم کندتر می‌شود.
شما با توقف استفاده از دخانیات، شانس رخداد این مشکلات را کاهش می‌دهید. گاهی حتی با توقف این عادت، شانس بیش از پنجاه درصدی رخداد عوارض به کمتر از بیست درصد افت می‌کند. شاید باور این حقیقت دشوار باشد اما بدن شما بلافاصله در پی توقف مصرف سیگار، شروع به ترمیم خود می‌کند. آنگونه که طی ۱۲ ساعت نخست، قلب و ریه بهتر کار کردن را آغاز می‌کنند. نیکوتین و منوکسیدکربن دو ماده شیمیایی زیانباری هستند که در دود سیگار استنشاق می‌شوند. سطح خونی این دو ماده در پی توقف مصرف سیگار بلافاصله شروع به کاهش می‌کند که همین پدیده خود نویدبخش بهتر شدن جریان خون و کاهش شانس بسیاری از مشکلات بیان شده است. به این ترتیب به شما کمک خواهد شد که جراحی بی‌خطرتری را تجربه کنید و زودتر خوب شوید.

متخصصین آنستزی (آنستزیولوژیست‌ها یا متخصصین بیهوشی و مراقبت‌های ویژه) پزشکان متخصصی هستند که به مدیریت درد و پایش بیهوشی و عملکردهای حیاتی بدن طی بیهوشی و پس از آن می‌پردازند. چه بسا بتوان پایش عملکرد قلب و ریه‌ها را نقطه مرکزی دایره گسترده مسوولیت‌های گوناگون این گروه از پزشکان دانست که باید ضمن تسلط بر رشته تخصصی خود، دانش کافی در بیشتر شاخه‌های طب داشته باشند تا بتوانند ایمنی بیمار را در دوره زمانی حساس پیرامون عمل تضمین کنند. آنستزیولوژیست‌ها را شاید بتوان تنها گروه از پزشکان دانست که تبعات ناگوار استفاده از دخانیات را طی جراحی به چشم خود می‌بینند و با همه وجود آن را احساس می‌کنند و بر آثار زیانبار آن بر اعضای حیاتی بدن به ویژه قلب و ریه‌ها آگاهند. شاید برای همین باشد که بیشتر این پزشکان موکدا همه افراد سیگاری را بدون توجه به اینکه قرار است جراحی شوند و یا خیر، به ترک سیگار تشویق می کنند.

زمان پیرامون عمل جراحی یکی از بهترین زمان‌ها برای ترک سیگار است، چرا که در این دوره زمانی شما معمولا بیش از معمول به سلامت خود و ارتقاء آن می‌اندیشید. علاوه بر این ترک سیگار در این زمان ساده‌تر هم هست، چرا که فکر شما درگیر جراحی و تبعات آن است و چه بسا کمتر میل و هوس به نیکوتین پیدا می‌کنید. به همه اینها، بودن در بیمارستان و کلینیک را هم اضافه کنید که قرار است از یک تا چند روز نتوانید آزادانه سیگار بکشید و همین می‌تواند آغازی باشد بر پایان دوران عادت بد سیگار کشیدن.

ملاقات با متخصص بیهوشی
پیش از اینکه جراحی شوید، متخصص بیهوشی خود را ملاقات خواهید کرد. این پزشک در زمینه بیهوشی، درد و طب مراقبت‌های ویژه تخصص گرفته و تبحر یافته تا بتواند در همراهی و همکاری با پزشکان معالج شما بهترین برنامه مراقبت بیهوشی و کنترل درد را برای شما طراحی و اجرا کند. این گروه از پزشکان متخصص پس از چهار سال تحصیل در دوره دستیاری تخصصی، آن هم بعد از فراغت از تحصیل در دوره پزشکی عمومی و گذراندن تعهدات قانونی و موفقیت در آزمون پذیرش رزیدنتی، به قدری دانش و تبحر پیدا می‌کنند که می‌توانند بهره‌مندی از مراقبت بی‌خطر و با کیفیت بالا را در دوره پیرامون عمل (قبل، حین و پس از آن) برای شما به ارمغان آورند.

در ویزیت پیش از جراحی، متخصص بیهوشی به پرسش‌های شما در مورد جراحی و بیهوشی پاسخ خواهد داد و از شما در مورد وضعیت سلامت و داروهایی که مصرف می‌کنید خواهد پرسید. تردیدی نداشته باشید که اگر سیگار می‌کشید یا سال‌ها قبل چنین عادتی داشته‌اید و مدت‌هاست که آن را ترک کرده‌اید، باید متخصص بیهوشی خود را مطلع سازید. دانستن این موضوع به پزشک شما کمک می‌کند تا تمهیدات مقتضی را برای کاهش خطرات احتمالی به کار گیرد و بهترین و بی‌خطرترین روش بیهوشی را برای شما برنامه‌ریزی و اجرا کند.

خوبی‌های ترک سیگار
حداقل شش تا هشت سال بر طول عمر شما افزوده می‌شود.
خطر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی در شما کاهش می‌یابد.
موجب کاهش محسوسی در هزینه‌های مالی شما می‌شود.
مواجهه افراد مورد علاقه شما را به عنوان «سیگاری غیرفعال» یا «سیگاری ناخواسته» کاهش می‌دهد.
خطر مشکلات ناشی از بیهوشی را طی جراحی و پس از آن کاهش می‌دهد.
به شما کمک می‌کند که زودتر از زخم و ناراحتی جراحی بهبود پیدا کنید.

چگونه سیگار را ترک کنیم؟
ترک سیگار پیش از هر چیز نیاز به خواستن شما دارد. همین که اراده کنید، برای ترک کردن راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. بهتر است برای ترک این عادت از وجود یک روانپزشک بهره ببرید تا او با روش‌های علمی و گاه استفاده از برخی داروها شما را در دستیابی به این مهم یاری کند.

 

*برای دانلود فایل PDF روزنامه اینجا کلیک کنید.

*برای مشاهده این مطلب در وبسایت روزنامه سپید اینجا کلیک کنید.