باید جامعه آنستزی کشور را به جایگاه درخور شأن آن برسانیم!

آنچه در ادامه می‌خوانید متن گفت و شنید وبسایت ایرانستزیولوژی با آقای دکتر علی‌رضا سلیمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران است.

دکتر سلیمی

• یکی از مشکلات بنیادی جامعه ما در تمامی بخش‌همانا فقدان وجود تعریف مشخص از نهادها، روندها و حتی کلمات خاصی است که دست بر قضا تداول عام نیز دارند. بر این اساس خواهشمند است از موضع رییس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران تعریفی از این انجمن، اهداف و مهم‌تر از همه اختیارات و امکانات عملی و اجرایی آن به دست دهید؟
اینکه اخلاقاً وظیفه هر کدام از ماست که با تمام وجود در خدمت اهداف صنفی باشیم شکی نیست اما حقیقت این است که طبق قوانین و مقررات فعلی انجمن‌های علمی به غیر از “مشاوره” نقش دیگری در این زمینه برایشان دیده نشده و چه بسا مدیران محترم گروه‌های بیهوشی در دانشگاه‌ها، اعضاء هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی، معاونین و رؤسای دانشگاه‌ها در زمینه فعالیت صنفی امکان ارائه خدمات بسیار بیشتری را داشته باشند (با توجه به قانون فعلی!).
به عنوان یک کار درازمدت درخواست تغییر اساسنامه انجمن‌ها را به اتفاق انجمن پزشکان داخلی، پزشکان عمومی، دندان‌پزشکان، اطفال، جامعه جراحان ارائه داده‌ایم و در آخرین جلسه‌ای که در کارگروه مربوطه با آقای دکتر استقامتی در مورخ ١٣٩۵,۵.١٢ داشتیم به جد پیگیر قانونی کردن فعالیت‌های صنفی انجمن شدیم. اما حقیقت امر این است که فعلاً به دلیل مشکلات زیاد صنفی و درخواست‌های پیگیرانه جامعه بیهوشی، بخش عمده‌ای از تلاش‌ها را معطوف به امور صنفی کرده‌ایم. نکته این است که خلاء قانونی موجود باید پر شود. برخی از ارگان‌ها با توجه به خلاءهای قانونی موجود خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانند، اعم از پاسخ به نامه‌ها یا جلسات حضوری.
در هر حال انجمن بیهوشی بر اساس قوانین موجود انجمنی صرفاً علمی است و وظایفی در این مورد بر عهده دارد تا انجام آنها مشروعیت لازم را به انجمن بدهد و آن هم انجام امور علمی شامل برگزاری برنامه‌های آموزشی، انتشارات اعم از مجله و کتاب و غیره و ایجاد ارتباطات بین‌المللی در زمینه علمی است. و طبعاً اعتبار هر انجمنی در این چهارچوب به میزان فعالیت علمی آن مربوط می‌شود. از آنجا که نقش تعریف شده انجمن‌ها نقشی مشاوره‌ای است، ارزش هر مشاور به درجه علم و توان علمی آن و در مرحله بعد به صداقت و مورد اطمینان بودن آن برمی‌گردد. پس هر انجمنی برای دریافت تأیید نیاز به حداقلی از فعالیت علمی دارد و برای جلب اعتماد باید شاخص‌های توان بالای علمی را نشان دهد.
همین‌جا گفتنی است که انجمن برای انجام کارهایش قطعاً نیاز به منابع مالی دارد! درآمد انجمن از محل حق عضویت اعضاء و برگزاری برنامه‌های علمی است. اما حق عضویت در انجمن بیهوشی به هر دلیل پرداخت نمی‌شود! به عنوان نمونه در ۶ ماه اخیر تنها ٣ مورد حق عضویت پرداخت شده است، در حالی که انتظار می‌رفت ٧٠٠ تا ٨٠٠ نفر از اعضاء این کار را انجام دهند. دیگر منبع درآمد انجمن برگزاری برنامه‌های علمی است.
انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران یک سازمان مردم نهاد می‌باشد که براساس متن اساسنامه تأسیس در برابر جامعه متخصصین آنستزی کشور وظایف مشخصی را بر عهده دارد. از جمله این وظایف ارتقاء علمی جامعه آنستزی از طریق برگزاری همایش‌های علمی و همچنین وظایف مشورتی در این زمینه می‌باشد. این انجمن همچنین در موارد مورد مشاوره از طرف ارگان‌ها و نهادهای دیگر وظیفه ایفاء نقش متناسب با موارد درخواستی را بر عهده دارد مانند موارد صنفی و تعرفه‌ای. بر اساس این وظایف اساسنامه‌ای انجمن نماینده رسمی جامعه آنستزی کشور بوده و بر همین اساس همانند هر ارگان مردم‌نهاد دیگر امکانات تأثیرگذاری خاص خود را در چهارچوب قانون دارا می‌باشد.

•شما در زمستان سال گذشته سکاندار هدایت انجمن بیهوشی ایران شدید. جمع‌بندی شما در نگاهی به فعالیت چند ماهه این انجمن به ریاست حضرتعالی چیست؟
از زمستان گذشته تاکنون اهم فعالیت‌های انجمن به شرح زیر می‌باشد:
١. گسترش اطلاع رسانی شفاف به همکاران
١-برگزاری مستمر جلسات هیأت مدیره
٢-فعال‌سازی کمیته‌ های انجمن بر طبق اساسنامه
٣-شرکت فعال در تعرفه‌گذاری از طریق ارسال نظرات مشورتی و جلسات متعدد با مسؤولین
۴-فعال‌سازی انجمن‌های استانی و تأکید بر مشارکت حداکثری
۵-پاسخگو بودن نسبت به خواسته‌های جامعه آنستزی کشور از طریق موضع‌گیری به هنگام و قاطعانه
۶-فعالیت مستمر علمی از طریق ادامه روند برگزاری همایش‌های علمی
٧-فعالیت صنفی از طریق برگزاری همایش‌های صنفی برای اولین بار در طول تاریخ تأسیس انجمن
٨-فعال‌سازی سایت انجمن به‌گونه‌ای بی‌سابقه
٩-گرد‌هم‌آیی پیشکسوتان و طراحی برنامه استراتژیک آینده انجمن
١٠-رجیستراسیون همکاران در سراسر کشور و احصاء ایشان

• انجمن بیهوشی از تفرق نیروها و عدم تجمیع آراء در حیطه‌های مختلف رنج می‌برد. شما علت این تفرق و عدم وجود وحدت نظر را در چه عواملی می‌بینید؟
من به این اصلاً معتقد نیستم که تفاوت نظرات و آرا و راهکارها به معنای تفرقه می‌باشد! درست برعکس این مجموعه نظرات و روش‌ها و دیدگاه‌ها نقطه قوت جامعه آنستزی است و با طراحی استراتژیک به راحتی قدرت این تنوع دیدگاه‌ها آشکار می‌شود! به عبارت دیگر این تنوع دیدگاه به هیچ وجه تهدیدی برای جامعه آنستزی نبوده بلکه فرصتی برای استفاده حداکثری از خرد جمعی می‌باشد که در بستر انجمن تبلور می‌یابد.

• حضرتعالی از موضع رییس انجمن عمده مسایل و مشکلات جامعه بیهوشی را چگونه تبیین می‌کنید؟
عمده‌ترین مشکلات جامعه آنستزی کشور عبارتند از: اولین نکته عدم جایگاه مناسب شأن این بخش مهم از نظام سلامت کشور متناسب با حساسیت و تنوع خدمات ارایه شده و نقش حیاتی این خدمات در سلامت مردم.
اهمیت این امر به حدی است که سهم عمده‌ای از خدمات سلامت در غیاب خدمات آنستزی غیر قابل ارایه است!
دومین مورد عدم وجود شرایط منصفانه شغلی برای تازه فارغ‌التحصیلان آنستزی می‌باشد که باعث سرخوردگی همکاران جوان می‌گردد.
سومین مورد نیاز به حمایت‌های قضایی و قانونی جامع و مؤثر از همکاران آنستزی می‌باشد. و چهارمین نکته ارتقاء سهم جامعه آنستزی و رساندن آن به جایگاه درخور علمی همکاران تلاشگر می‌باشد.

• این‌گونه به نظر می‌رسد که در بخش جوان‌تر جامعه بیهوشی ایران کوهی از مطالبات صنفی وجود دارد که این بخش راهی برای تحقق آن پیش رو نمی‌بیند؛ پیام شما برای این بخش از متخصصان بیهوشی چیست؟
با توجه به مشکلات و موانع واضح کاری متخصصان جوان آنستزی و محق بودن ایشان در خواسته‌های خود پیام اینجانب برای ایشان این است که انجمن را در کنار خود ببینند و دست در دست انجمن و با حضور فعال در همه صحنه‌ها و پشتیبانی بی‌شائبه از هیأت مدیره انجمن به ما اجازه دهند تا بتوانیم امکان انجام خدمات درخور ایشان را فراهم کنیم.

• رابطه انجمن آنستزی کشوری و انجمن‌های دیگر در حوزه گسترده آنستزی چگونه است؟
خوشبختانه با توجه به گستردگی حوزه خدمات حیاتی آنستزی و وجود اساتید و متخصصان برجسته در تمام شاخه‌های فوق تخصصی آنستزی انجمن‌های متناسب با آن تأسیس شده‌اند. در حال حاضر انجمن کشوری با کلیه انجمن‌های حوزه آنستزی تماس نزدیک داشته و در آینده نزدیک با تأسیس جامعه آنستزی کشور این تماس به گونه‌ای ارگانیک و قوی ادامه خواهد یافت!

• استراتژی حضرتعالی و همکاران شما برای انتخابات نظام پزشکی پیش رو چیست؟
استراتژی انجمن در انتخابات پیش رو طرح خواسته‌های بحق جامعه آنستزی از طریق تبلیغ و انتخاب کاندیداهای مدافع حقوق جامعه بزرگ آنستزی می‌باشد. در این راستا همکاری با کاندیداهای اصلح از اهم راه‌های مورد نظر است.

• در مسیر احقاق حق، رویکردهای اعتراضی انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران با عنایت به وضعیت کنونی قوانین و شرایط موجود چه می‌تواند باشد؟
انجام یک حرکت متشکل از سوی یک انجمن نیاز به پایه‌هایی دارد. ارسال نامه، رفتن نمایده انجمن به ارگان‌ها و سازمان‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی هم‌اکنون قابل انجام است؛ اما انجام حرکات هماهنگ در سطح کشور نیاز به پایه‌هایی دارد که فعلاً در جامعه بیهوشی وجود ندارند و برای رسیدن به آنها باید بسیار تلاش کرد. برگزاری جلسات هیأت مدیره در شهرهای مختلف کشور، داشتن جلسات کارشناسی متعدد، بها دادن به شهرستان‌ها و پتانسیل‌های عالی آنها همه و همه در دست پیگیری است. امید است در آینده بعد از ایجاد این هماهنگی بتوانیم حرکات بزرگ‌تر و مهم‌تری انجام دهیم.

• در خاتمه آنچه را از نظر خود گفتنی می‌یابید بفرمایید؟
مهم‌ترین نکته آن است که اکنون در فضای ایجاد شده برای فعالیت کلیه همکاران علاقه‌مند و پرشور، متخصصان جوان آنستزی دست در دست همکاران با تجربه و اساتید پیشکسوت به یاری انجمن بشتابند تا در این برهه حساس با نیروی خود تلاش نمایند به خواسته‌های برحق جامعه آنستزی کشور جامه عمل بپوشانیم.

0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *