دکتر علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایلنا: تا کنون ۴شهید در خط مقدم مبارزه با کرونا داده ایم


معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از شهادت ۴ متخصص بیهوشی در خط مقدم مقابله با کرونا خبر داد.

«علیرضا سلیمی» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی و عضو هیئت علمی گروه بیهوشی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت متخصصان بیهوشی در بخش‌های بستری مبتلایان کرونا گفت: متخصصان بیهوشی جزو چند رشته‌ای در پزشکی هستند که تماس بسیار نزدیک و طولانی مدت با مبتلایان دارند. خدمات این گروه از متخصصان در ریسک ابتلای بالایی ارائه می‌شود.

رییس انجمن متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران تصریح کرد: به غیر از دکتر محمود ایروانی که عصر روز شنبه (دیروز)  در بیمارستان مسیح دانشوری شهید شدند،۳ شهید دیگر از این جمع داشته‌ایم. متاسفانه آمار خیلی بالا است. در یکی از بیمارستان‌ها از هفت متخصص بیهوشی، هر هفت نفر مبتلا شدند.

سلیمی افزود: وظایف این گروه درمانگر از اورژانس بیمارستان تا بخش‌های بستری و اتاق عمل گسترده است. متخصصان بیهوشی باید در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند، لوله‌گذاری انجام دهند. همچنین زمان مجاورت متخصصان بیهوشی با بیماران طولانی است.

وی در تشریح مشکلات متخصصان بیهوشی در بیمارستان‌ها، گفت: متاسفانه مشکلات متخصصان بیهوشی بیشتر خواهد شد، چراکه درصدد بازگشائی اتاق‌های جراحی هستیم. وقتی ریسک حضور متخصصان در اتاق‌های عمل را بررسی می‌کنیم، شرایط دشواری برآورد می‌شود. متخصص بیهوشی باید تمام زمان آغاز تا انجام جراحی را در اتاق حضور داشته باشد. زمان‌هایی بود که همکاران ما کمبود لوازم حفاظتی داشتند، اما با فداکاری جانشان را به خطر انداختند.

رییس انجمن متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی در متخصصان بیهوشی هم مشهود است. فرسودگی و ابتلا به ویروس کووید را مکررا مشاهده می‌کنیم. نیروئی که مبتلا می‌شود ممکن است تا هفته ها نتوانند به کار برگردد. پرسش این است که چه می شود کرد؟ در وهله اول عموم مردم باید بیماری را جدی بگیرند، بیماری به پایان نرسیده است، آنچه در روزهای اخیر در تهران می‌بینیم، خوشایند نیست. حضور گسترده در اجتماعات بیماری را طولانی می‌کند و خستگی را در تن همکاران ما باقی می گذارد. ما قبول داریم چرخه اقتصادی باید بچرخد، اما آیا بازگشائی پارک‌ها و بوستانها تصمیم منطقی است؟

سلیمی بیان کرد: آنچه نیاز مبرم ما است، لوازم حفاظتی و کیت‌های تشخیصی است. این تست‌ها به میزان کافی در دسترس ما نیست. در حالی که متخصصان ما، بویژه آنها که کاندیدای جراحی می شوند، باید به کرات تست شوند. متخصصان بیهوشی نیاز به تست‌های تشخیصی و دسترسی به عکسبرداری دارند. وجود تست‌های آنتی بادی لازم است. متخصصان ما و بیمارانی که کاندیدای جراحی می‌شوند، باید چکاپ شوند. حداقل با بروز علائم مشکوک باید تست شوند. باید تست pcr در اختیار داشته باشند. درست است که تعداد تست‌ها در کشور محدود است، اما باید به فکر تامین منابع باشند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: موضوعی که باید در نظر گرفته شود، بحث بازگشائی بیمارستان‌ها بویژه اتاق‌های جراحی است؛ این اقدام نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد. خیلی دقیق‌تر از آن چیزی که انجام شده است. یکی از منابع اصلی انتقال ویروس‌های عفونی مراکز بهداشتی هستند. در واقع اقدامات مربوط به فاصله‌گذاری هوشمند، کمی شتاب‌زده بود. به اعتقاد بنده گام‌های بازگشایی به صورت تدریجی رعایت نشد. حداقل انتظار ما این است که در فضای درمانی این تدریج را رعایت کنند. پروتکل‌های جراحی را توسط انجمن های جراحی کشور بازنگری کنند. باید درمان‌هایی که می شود آنها را به تعویق انداخت، معوق شوند.

لینک خبر

0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *