بیانیه ششم اردیبهشت هیات مدیره و بازرسی انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران و شاخه های استانی پیرامون تعرفه ها

بنام پروردگار بزرگ

لا عَدلَ اَفضَلُ مِن رَدِّ المَظالِمِ؛

هیچ عدالتى بهتر از بازگرداندن حقوق پایمال شده نیست

حضرت علی (ع)

همکاران کوشا و تلاش گر و متخصصان ارجمند آنستزیولوژیست درسراسر میهن عزیزمان ایران!

با سپاس از همدلی ها و کوششهای مدنی و قانون مندانه چند ماهه اخیر شما همکاران گرامی در اقصی نقاط کشور، بر اساس اخبار موثقی که به دستمان رسیده است همچون گذشته سعی خواهیم کرد رخداد ها را صادقانه و شفاف با شما صاحبان اصلی این رشته در میان بگذاریم.

متاسفانه دادخواهی های مدنی و قانون مندانه شما، مورد توجه مسوولان وزارت بهداشت و درمان قرار نگرفته و آگاه شده ایم بر خلاف نظر وزیر محترم بهداشت و درمان و اموزش پزشکی، جناب آقای دکتر حسن هاشمی که همواره بر عدالت بین رشته ای تاکید موکد داشته اند، برخی دست اندرکاران معاونت درمان این وزارتخانه در اقدامی شتاب زده و بدون بررسی های کارشناسانه و مشورت با انجمن علمی آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران و در مخالفت تمام با دیدگاه های  خردمندانه اعضای شورایعالی بیمه،کتاب تعرفه ای را برای سال ۱۳۹۶ تهیه و آماده انتشار کرده اند که بر اساس آن در اقدامی غیر اصولی و در راستای تضعیف رشته عزیز ما، میزان پرداخت برای” کا” آنستزیولوژی معادل هفتاد و پنج تا هشتاد درصد ”کا ”جراحی تعریف شده است!!

این اقدام غیر متعارف بصورت دستور العمل اجرایی به دفتر وزیر رفاه ارسال شده که در صورت امضا توسط ایشان و تصویب در هیات دولت اجرایی خواهد گردید؛ اما خوشبختانه تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

ما ضمن قدردانی از کوشش های شخص وزیر محترم بهداشت و درمان جناب آقای دکتر هاشمی که در دوسال اخیر با برقراری سیاست درست و اصولی یکسان سازی میزان کا با وجود کاستی های فراوان برای رشته آنستزیولوژی سبب یک روند پرداخت نسبتا عادلانه جهت کلیه رشته ها شده اند، اعتراض شدید خود را نسبت به این عقبگرد انجام گرفته توسط برخی کارشناسان معاونت درمان وزارت متبوع اعلام می کنیم و عمیقا براین باوریم که این گونه سیاست های نادرست و ناعادلانه در مخالفت جدی با راهبردهای وزیر محترم و دولت اعتدال ریاست محترم جمهوری است و سبب ایجاد روحیه دلسردی و نا امیدی و حتی خشم در تک تک اعضای یک رشته چندین هزار نفره و مهم چند مسوولیتی خواهد شد و بدیهی است مسوولیت این نارسایی ها در درجه نخست متوجه افرادی خواهد بود که در مدت اخیر کمترین وقعی به اعتراضات مدنی و قانونمندانه جامعه بزرگ ما ننهاده و بر راه غلط پافشاری نموده اند.

پرسش این است که اگر در شرایط کنونی لازم است بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی تعدیل در پرداخت ها صورت گیرد چرا این تعدیل بیش از همه متوجه رشته ما شده  است که همواره در معرض بی عدالتی ها بوده و اینک همکاران عزیز ما به ویژه در نقاط دور دست با کمترین دریافتی ها روبرو هستند و با این وجود نجیبانه و به سان همیشه از خدمت پزشکی  و انسانی دوری نکرده اند.

لازم است این کارشناسان نگاهی به دریافتی های همکاران بنمایند.

ما حاضریم جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و در راستای صیانت از منافع ملی و شکوفایی اقتصادی و راهبرد یاری رسانی به مسوولان داوطلبانه از همین دریافتی ناچیز خود هم چشم بپوشیم؛ مشروط به آنکه این جرح و تعدیل، جامع نگر و متوجه همه اقشار پزشکی باشد. لیکن هیچگاه تحمل نخواهیم کرد که این تعدیل غیرمنصفانه به تنهایی متوجه رشته ما شود که کمتر از چهار درصد بودجه کل درمان کشور را آن هم در بخش حق الزحمه ها دارد.

بر این اساس مخالفت جدی و قاطع خود را با انتشار چنین کتابی اعلام می کنیم و به مثابه یک انجمن علمی بزرگ در کوتاه زمان خواهان تدوین کتابی جدید در راستای برقراری عدالت بین رشته ای هستیم که در آن احترام به رشته بزرگ و بالینی و چند مسوولیتی آنستزیولوژی و کرامت صنفی اش عمیقا و آنگونه که شایسته آن است، لحاظ شده باشد.

اَعدَلُ النّاسِ مَن رَضِىَ لِلنّاسِ مایَرضى لِنَفسِهِ وَکَرِهَ لَهُم ما یَکرَهُ لِنَفسِهِ؛

عادل‏ترین مردم کسى است که براى مردم همان را بپسندد که براى خود می‏پسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نم یپسندد.

بدیهی است این بیانیه به مفهوم اتمام حجت با متولیان تهیه پیش نویس کتاب تعرفه سال ۱۳۹۶ است و ما اعتراضات به این گونه بی عدالتی ها را در هر سطحی باشد و از سوی هر همکار و انجمنی صورت گرفته باشد حق شرعی، قانونی و مدنی همکاران عزیز خویش می دانیم و قویا از آنها پشتیبانی خواهیم کرد و به هیچ وجه تا رفع این معضل اعتراضات خود را متوقف نخواهیم ساخت و تا اعاده حق خود این روند را ادامه خواهیم داد؛ چه تنها راه چاره را اجرای دقیق و بی قید و شرط کتاب کالیفرنیا (ویرایش ۲۰۱۷) می دانیم.

اطمینان قاطع داریم که این ندای اعتراض و التهاب همگانی به گوش مسوولان خواهد رسید و به یاری حق از بروز بی عدالتی پرهیز خواهند نمود.

هیات مدیره و بازرسی انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران

شاخه های استانی انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران

ششم اردبیهشت ۱۳۹۶

0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *