هشدار انجمن بیهوشی ایران نسبت به توزیع داروهای مخدر به داروخانه‌ها

رئیس انجمن بیهوشی ومراقبتهای ویژه ایران درباره خطرات صدورمجوز توزیع داروهای مخدردر داروخانه های دولتی،آموزشی وبیمارستانی، بدون توجه به وجود زیرساخت های نظارتی که موجب سوء مصرف داروها می شود هشدارداد.
دکتر علیرضا سلیمی ضمن اعلام این مطلب گفت:در تاریخ ۱۹/۵/۹۵ در نا مه ارسالی ازسوی سازمان غذا ودارو اعلام شد توزیع برخی از انواع داروهای مخدر از جمله:« قرص “اکسی کدون” ، قرص “بوپونورفین” و “نالوکسن” و“شیاف مورفین»، از این پس در داروخانه های منتخب خصوصی، دولتی، آموزشی و بیمارستانی توسط شرکت های پخش سراسری مجاز،بلامانع است .البته این کار در راستای رسیدن به دو هدف صورت گرفت که یکی تکریم وتسهیل دسترسی بیماران و دیگری امکان تجویز آسان پزشکان متخصص بود.
متخصص بیهوشی ومراقبتهای ویژه گفت: هر چند قابل ستایش است که مسولان سازمان غذاودارو به فکر تکریم بیماران و تسهیل کار متخصصین باشند. ولی با توجه به تجربه ای که در سال های اخیردر مورد داروی «ترامادول» ، در کشور داشته ایم، این امر نیاز به یک پیش زمینه ی مستمربسیارقدرتمند درزمینه ی نظارت و کنترل دارد.حال آنکه به نظر نمی رسد این زیر ساخت اکنون مهّیا باشد . به عنوان مثال: ما در حال حاضرتخلفات وسیعی را در داروخانه های سطح کشور در زمینه ی لوازم آرایشی-بهداشتی، داروهای نیرو زا و مکمل های بدن سازی شاهد هستیم. اگر اخبار واطلاعات گذشته را مرور کنیم می بینیم که در گذشته ای نه چندان دور به شکل بسیار جدی با داروی ترامادول و استفاده غیر منطقی از آن ودر واقع سوء مصرف آن مشکل داشته ایم .به صورتی که الگوهای مصرف اعتیاد بعضاً تغییر کرد و به این سمت رفت.
دکترسلیمی گفت: انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه ایران ضمن تقدیرازخدمات وزارت بهداشت ودرمان در سطوح مختلف ، وظیفه ی خود می داند که یک هشدار جدی در زمینه ی توزیع داروهای مخدر بدون فراهم ساختن زیر ساخت های لازم برای نظارت مستمر وقدرتمند را بدهد.وی افزود: پیشنهاد ما این است که، این کار به صورت آزمایشی وبا تعدادی محدود از داروخانه های منتخب دولتی یا دانشگاهی شروع شود، وهمراه با افزایش و استمرار بحث نظارت، به تعداد داروخانه ها افزوده شود. همچنین بهتر است که این اقدام در ابتدای امر با یک نوع داروی مخدر شروع شود و به تدریج به تعداد آن افزوده شود .
دکتر سلیمی گفت: در حال حاضر نظارت در کل داروخانه ها ،به خصوص داروخانه های خصوصی وبیمارستانی درمجموع ضعیف است ،ودر صورت اقدام بدون کارشناسی و تأمین نکردن زیر ساخت های نظارتی آن ، عواقب جبران ناپذیری در انتظار کشورخواهد بود.وی ادامه داد: بحث تکریم بیماران وتسهیل کار پزشکان متخصص، کار شایسته ای است و باید به این سمت حرکت کرد. ولی همانطور که تاکید شد بدون کارشناسی و برنامه ریزی وتأمین زیر ساخت های نظارتی تبعات و مضراتش برای جامعه بسیار بیشتر از مزایای آن است.
سلیمی در باره موارد مصرف این داروها گفت: این داروها تسکین دهنده دردهای مزمن سرطانی و دردهای پس از عمل های جراحی ویا سایر دردهای مزمن است. دکترسلیمی در پایان ازاعلام آمادگی انجمن بیهوشی ومراقبتهای ویژه ایران برای همکاری وانجام اقدامات کارشناسی بیشتردراین خصوص خبرداد.

*برای مشاهده این خبر در سایر خبرگزاری ها از لینک های زیر استفاده کنید.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران – ایسکانیوز

خبرگزاری کیهان

خبرگزاری مهر

خبرگزاری خبرآنلاین

پایگاه خبری تحلیلی نما

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا

0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *