بیهوشی در کودکان: مدیریت نگرانی والدین و اضطراب کودکان

بیهوشی کودکان

نیاز به جراحی یا یک اقدام پزشکی، در هر بیماری می تواند توام با اضطراب و تشویش باشد. اما زمانی که بیمار، خدای ناخواسته کودک شما باشد، اضطراب دیگری به شما اضافه خواهد شد که امری کاملا طبیعی است. این اضطراب، هنگامی که بدانید تیم مراقبت کننده از کودک دلبند شما، خدمات شایسته ای را به او ارائه خواهند کرد و ایمنی او را قبل، حین و بعد از جراحی تامین خواهند نمود کاهش می یابد و جای خود را به آرامش خیال می دهد. دانستن اینکه والدین کودک بیمار، باید خود را برای چه رخدادهایی آماده کنند نیز در کاهش این تشویش اثرگذار است و کمک می کند که پدر و مادر بتوانند در بهبود هرچه سریع تر کودک پس از جراحی نقش داشته باشند.

 کودک شما ممکن است در بیمارستان جراحی شود و شبی را در آنجا بگذراند و یا ممکن است به طور سرپایی درمان شود و همان روز به خانه برود. در هر حال بیهوشی می تواند کمک کند که کودک شما طی این تجربه به ظاهر ناخوشایند، احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشد و خاطره ناخوشایندی در ذهن وی باقی نماند.

شما به عنوان پدر و مادر کودک باید چه چیزهایی را پیش از جراحی به او بگویید؟

با کودک خود صادق اما مطمئن صحبت کنید؛ هیچ چیزی به مانند یک پدر و یا یک مادر مطمئن، کودک را آرام نمی کند. با خونسردی به کودک خود در مورد آنچه باید انتظار آن را داشته باشد، بگویید. به او بگویید که اقدامی که قرار است انجام شود تا چه اندازه اهمیت دارد و اینکه او پس از این اقدام سلامت خود را باز خواهد یافت.

باید به فرزند خود بفهمانید که جایی که هست، مانند خانه نخواهد بود؛ کودک باید بداند که بیمارستان یا کلینیک ساختاری متفات از خانه دارد و ممکن است شما نتوانید در همه مسیر و در هر زمان همراه او باشید؛ اما در هر حال تا پایان و در همین نزدیکی ها منتظر او خواهید ماند.

به کودک خود بگویید که پزشکان و پرستاران دوستان او هستند و قرار است که به او کمک کنند.

به کودک خود بگویید که قدری درد یا احساس بیماری داشتن پس از عمل، طبیعی است و با گذشت زمان این وضعیت پایان خواهد یافت؛ در حال در این مورد پدر و مادر بیمار باید بدانند که متخصص بیهوشی می تواند با استفاده از داروها به کودک در داشتن احساسی بهتر کمک کند.

 چه کسی کودک شما را بیهوش خواهد کرد؟

بیهوشی امروزین بسیار کم خطر و کم عارضه است. مهمترین کاری که شما می توانید برای کاهش خطرات واقعا اندک بیهوشی انجام دهید، آن است که اطمینان یابید که مراقبت بیهوشی فرزند شما حتما توسط یک متخصص بیهوشی انجام خواهد شد. پزشک متخصص بیهوشی، پزشکی است که در حیطه آنستزی (بیهوشی)، درد و مراقبت های ویژه تخصص پیدا کرده است و با همکاری سایر پزشکان تیم درمانی کودک شما، برای طرح ریزی بهترین روش بیهوشی و نحوه مراقبت، به رایزنی می پردازد. دانستن این نکته مهم است که بدانیم، چنین طبیبی برای آنکه بر بالین کودک شما حاضر شود پس از فراغت از تحصیلات پیش دانشگاهی، بین ۱۲ تا ۱۴ سال دیگر نیز تحصیل و هزاران ساعت کار بالینی را تجربه کرده است. به این ترتیب چنین متخصصی می تواند با اطمینان و با بهترین کیفیت از عهده مراقبت از دلبند شما از لحظه ورود به اتاق عمل برآید.

روش های بیهوشی متعدد و گوناگونی وجود دارد که ممکن است فرزند شما یکی یا چند تایی از آن ها را دریافت کند. گاهی حتی برای بررسی های تشخیصی چون روش های تصویربرداری مختلف حضور متخصص بیهوشی به راحتی و ایمنی بیشتر کودک کمک می کند تا او با خطر کمتری آزمون های مورد نظر دیگر پزشکان را برای رسیدن به متخصص بیهوشی چگونه به مراقبت از کودک شما می پردازد؟

پزشک متخصص بیهوشی به این نکته آگاه است که  کودک  شما از جراحی و اقدامات پزشکی می ترسد. متخصص بیهوشی با همکاری شما، کودک شما و دیگر پزشکان و پرستاران تلاش می کند تا راحتی و ایمنی را برای بیمار ت در قبل، حین و بعد از جراحی به ارمغان آورد.

پیش از جراحی

شما در ملاقات با متخصص بیهوشی در مورد روش بیهوشی و مقتضیات آن اطلاعاتی کسب خواهید کرد. در این ملاقات، شما می توانید در مورد آثار جانبی داروها و روش های مورد استفاده و نیز از آنچه کودک شما تجربه خواهد کرد، بپرسید. متخصص بیهوشی تاریخچه پزشکی کودک شما را مطالعه خواهد کرد و از شما در مورد آسم و آلرژی کودک، واکنش های بد و ناخواسته اعضای خانواده در تجربه های پیشین بیهوشی، سابقه بیهوشی قبلی در کودک و تجربه آن خواهد پرسید.

بیشتر دانستن در مورد وضعیت سلامت کودک به متخصص بیهوشی کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم را در مورد بیهوشی کودک شما بگیرد تا اقدام طبی یا جراحی برای وی با کمترین خطر و بیشترین موفقیت به انجام برسد. اطلاعاتی به شما در مورد آنچه کودک می تواند پیش از جراحی بخورد و بیاشامد با تقویم زمانی مورد نظر، داده خواهد شد. همچنین اطلاعاتی در مورد روش مصرف داروهای قبلی بیمار پیش از جراحی داده خواهد شد. در برخی کودکان برای آرام شدن پیش از ورود به اتاق عمل از داروهایی استفاده می شود که برخی دیگر از کودکان نیازی به آن ها ندارند که در هر دو مورد متخصص بیهوشی در همراهی شما و فرزند شما در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

حین عمل:

طی جراحی، متخصص بیهوشی با استفاده از داروها و روش های خاص هر بیمار، تلاش خواهد کرد تا راحتی بیشتری را برای کودک فراهم کند و وی را بی درد سازد. با توجه به شرایط هر بیمار و نوع اقدامی که قرار است برای بیمار انجام شود، داروها از راه درون وریدی یا استنشاقی به کودک رسانده خواهند شد و در هر حال فرزند شما در سرتاسر زمان جراحی با تجهیزات استاندارد، پایش خواهد شد تا تغییر ناخواسته ای در ضربان قلب، تنفس و فشار خون وی رخ ندهد و اگر رخ دهد با اقدامات سریع و شایسته به بهترین نحو مدیریت شود تا خطری او را تهدید نکند.

ریکاوری از بیهوشی:

پس از جراحی، تخمین اینکه کودک تا چه زمانی در بخش ریکاوری از بیهوشی خواهد ماند دشوار است. این مرحله در برخی کودکان گاه تا چند ساعت به درازا می کشد. گاهی کودکان در این دوره زمانی دچار تهوع و استفراغ پس از عمل می شوند که خود داستان دیگری است. درد پس از عمل نیز موضوع مهم دیگری است که باز با مداخله تیم درمان، به ویژه متخصصین بیهوشی قابل مدیریت است. متخصصین بیهوشی برای تصمیم در مورد بی خطرترین و در عین حال موثرترین روش بی دردی بهترین فردی است که می تواند به کودک شما کمک کند. این بی دردی می تواند با داروهای خوراکی، پمپ های تزریق درون وریدی قابل کنترل توسط کودک یا توسط تزریق بیحس کننده های موضعی در اطراف اعصاب فراهم شود.       

هر روز در بیمارستان ها، مراکز پزشکی، مراکز درمان سرپایی و مطب های پزشکان در سرتاسر این سرزمین متخصصین بیهوشی عضو انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران در تلاش برای ارائه بهترین و ایمن ترین روش های بیهوشی و بی دردی برای بیماران هستند.

دکتر رضا امین نژاد

متخصص بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد

0 نظر

پاسخ دهید

Want to join the discussion?
می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *